وب سایت ها معمولا از یک دیدگاه فلسفی مرجع ساخته می شوند. بعضی اوقات این دیدگاه مرجع محتوا گرا ست و در بقیه موارد فناوری گرا می باشد. حتی نوع گرافیک محور آن رایج تر است. ولی تاکید واقعی در هنگام ساخت یک وب سایت باید روی کاربر باشد. شناخت نیازهای کاربران راحت نیست زیرا هر کاربر یک فرد متمایز با دانش متفاوت است. سایت ها باید با در نظر گرفتن توانایی های مشترک کاربران ساخته شوند نه برای کاربر فوق العاده ابتدایی یا فوق العاده حرفه ای. ایجاد توازن بین توانایی های کاربران همیشه راحت نیست. از طرفی هر کاربر ممکن است وب سایت شما را با دستگاه های مختلفی مشاهده نماید، یک کاربر وب سایت شما را با کامپیوتر و صفحه ای بزرگ مشاهده می کند و دیگری با یک گوشی هوشمند. وب سایت باید به گونه ای باشد که هر کاربر با هر توانایی و با هر دستگاهی که در حال گشت زنی در سایت شماست، احساس راحتی کند. در یک کلام اگر بگوییم وب سایت شما باید قابل استفاده باشد. قابلیت استفاده یعنی کاربران به راحتی به هدف خود از ورود به وب سایت شما برسند.

اگر کاربران مجبورند هنگام مرور وب سایت شما کارهای حاشیه زیادی برای رسیدن به هدفشان انجام دهند، سایت شما به شدت غیر قابل استفاده است. به عبارت دیگر سایتی قابل استفاده است که نحوه استفاده از آن برای تمام کاربران با هر دستگاهی به راحتی فراگرفته شود، نحوه ی استفاده از آن به خاطر سپرده شود، هنگام استفاده دارای کارایی باشد یعنی کاربر برای رسیدن به هدفش نیاز به کار زیادی نداشته باشد و کاربران عموما از استفاده از سایت راضی باشند. طراحان سایت غالبا به اشتباه یک سایت را بیش از حد ساده و یا پیچیده می کنند. طرح بیش از حد ساده ممکن است جذابیت خاصی برای کاربر نداشته باشد، به هر حال باید در نظر داشت شما بعد از تلاش یک کاربر را به سایت خود جلب کردید، کاربران به صفحه نمایش نگاه می کنند و مقداری متن، تعدادی رنگ و تصویر می بینند، اگر ترکیب فونت و رنگ و تصویر به زیبایی در کنار هم قرار نگرفته باشند ممکن است کاربر حتی اطلاعات سایت شما را نخوانده از سایت خارج شود. علاوه بر زیبایی تاکید بر خوانایی نیز هست، تفاوت رنگ بین پس زمینه و متن اهمیت ویژه ای دارد، اگر تفاوت رنگ زیاد باشد ممکن است چشم کاربر خسته شود و اگر کم باشد متن را ناخوانا می کند. لازم است در این قسمت به توضیح بعضی اصطلاحات گرافیکی بپردازیم:

 

* ته رنگ: درجه ای که یک رنگ با رنگ های اصلی "قرمر، سبز، آبی یا ترکیباتی از این رنگ ها" دارد
* اشباع: درجه ای که یک رنگ با بی رنگی "سفید، خاکستری، مشکی" دارد
* روشنایی: درجه ای که یک رنگ، روشنتر یا تاریک تر از رنگ دیگری به نظر می رسد.

 

ابتدا باید مطمئن شد که متن یا ترکیبات گرافیکی که دارای ته رنگ مشابه هستند استفاده نکنید. همچنین باید از ترکیب متنها، گرافیک ها و پس زمینه ها دارای اشباع مشابه اجتناب کرد. آشکارترین مشکل وقتی به وجود می آید که وضوح به اندازه کافی وجود ندارد، بنابراین متن روی پس زمینه باید روشنایی خوبی داشته باشد، یک روشنایی که نه باعث خستگی چشم و نه باعث ناخوانایی شود.

 

نکته دیگر در طراحی کاربر گرا، توجه به حافظه کوتاه مدت کاربر است. طبق آمار معمولا کاربران 3 آیتم به صورت متوالی را به خاطر می آورند بنابراین پیوندها یا لینک ها در هر صفحه باید به گونه ای قرار داده شوند که کاربر را حداکثر با 3 کلیک به هدفشان برساند.

نکته دیگر زمان واکنش یا همان سرعت بارگذاری سایت است. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که کاربر برای اولین بار وارد سایت شما می شود. توجه داشته باشید کاربران مایل نیستند برای چیزهای نا آشنا یا غریب صبر زیادی داشته باشند. هرچه در صفحه سایت از تصاویر کمتری استفاده شده باشد، سرعت بارگذاری سایت بیشتر است. سرعت بارگذاری به سرعت اینترنت کاربر نیز بستگی دارد بنابراین باید توازنی بین سرعت رایج اینترنت و تصاویر هر صفحه برقرار باشد که هم زیبایی وب سایت حفظ شود و هم سرعت آن کند نباشد.

نکته دیگر توانایی حرکتی کاربر در بین صفحات مختلف است. برای حرکت کاربر بین صفحات باید هم از موس و هم از صفجه کلید استفاده شود. بعد از خواندن این مقاله به صفحه اصلی همین سایت رفته و با فلشهای جهتی رو به پایین و بالا بین صفحات جابه جا شوید. همچنین مناطق قابل کلیک را به اندازه کافی مشخص کنید تا کاربران به سرعت روی آن ها بروند و به هدفشان از ورود به سایت شما برسند.

 

این را نیز در نظر داشته باشید که محتوا در سایت یعنی همه چیز. اگر وب سایت شما شکل ظاهری مناسب و قابلیت های حرکتی خوب و تمام شرایط قابلیت استفاده را داشته باشد اما اطلاعات مفیدی به کاربر ارائه ندهد در واقع قابلیت استفاده ندارد. فرض کنید صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، تنها در صورتی وب سایت شما قابل استفاده است که اطلاعات جامع و کاملی از محصولات خود در سایت قرار داده باشید، حتی می توانید نظر دیگر کاربران در مورد این محصول را نیز در صفحه محصول قرار دهید تا کاربران از تجربیات خرید یکدیگر استفاده کنند. همیشه به خاطر داشته باشید محتوا پادشاه است.


در نهایت یک سایت همیشه باید طوری ساخته و مدیریت شود که نیازهای کاربرانش را به راحتی فراهم کند. توازن و تعاون همیشه همان کلید طراحی یک وب سایت خوب است.

منبع مقاله: وب سایت دنیای فناوری آکام

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید